Vragen aan of over Caredate? Bel 085-065 3165
Caredate - psychologen
Caredate - psychologen
Vragen aan of over Caredate? Bel 085-065 3165

Blijf je liever thuis? Ervaar het gemak van online therapie

“Zeker de afgelopen weken merk ik dat steeds meer mensen kiezen voor online therapie met beeldbellen. Mensen willen graag samenwerken in hun eigen, veilige omgeving. Ik merkte ook dat er in het afgelopen jaar al steeds meer belangstelling was.” Irene Mirjam Draisma-Arslan is sinds begin 2016 actief als psycholoog bij Caredate en een van onze pioniers met beeldbellen en online therapie: “Mensen hebben het gemak van online therapie ontdekt. Als ze het eenmaal hebben ervaren willen ze niet anders.”

Het gemak van online therapie

Irene is al jarenlang actief met online therapie. Wat heeft zij de laatste jaren zien veranderen? “Een tijdje geleden was nog zoeken. Mensen kenden het niet en haakten soms af omdat zij toch liever afspraken op locatie. Ik zie dat het, zeker nu, snel verandert. Het gaat vooral om de gewenning. Ondertussen zijn mensen meer gewend aan beeldbellen, ze kennen toepassingen als Facetime, Skype en Zoom. En nu ontdekken ze het gemak van online therapie. Mensen begrijpen het idee achter onze Virtuele Spreekkamer en zijn blij met die veilige omgeving.”

Online therapie: flexibel samenwerken

Irene: “Het grote voordeel van online therapie is dat je heel flexibel kan samenwerken. Het scheelt sowieso veel reistijd en kosten. Ik ontmoet cliënten via mijn scherm in allerlei situaties. Nu zijn het vooral mensen die liever thuis blijven of thuis werken. Ik zie ook veel mensen die tijdelijk in het buitenland wonen. Of studenten die regelmatig bij hun ouders zijn en dus op twee plekken wonen. Denk ook aan zelfstandig ondernemers die vanuit huis of vanuit kantoor, tijdens de pauze, sessies willen doen. Er is veel mogelijk.”

Videobellen: face-to-face contact

De grote vraag is natuurlijk: het is makkelijk, flexibel, maar werkt het ook? Irene: “Ik merk, zeker als het nieuw is, bij de eerste sessie met een cliënt soms nog een aarzeling. Daarna vinden ze het heel plezierig en willen ze niet anders. Het is immers ook gewoon face-to-face contact, voor de cliënt in de eigen, vertrouwde omgeving. Dat maakt dat cliënten juist open en vrijer zijn met het delen van hun problematiek en daar makkelijker mee aan de slag willen gaan. De motivatie is groot.”

Online: de gewoonste zaak van de wereld

Volgens Irene is videobellen langzamerhand ‘de gewoonste zaak van de wereld’ aan het worden: “Ik vind het een hele fijne manier van werken omdat ik sessies kan verzorgen waar ik ook ben. Ik hoor dat ook van mijn cliënten. Het is comfortabel, veilig en het scheelt ook een boel reistijd en -kosten. Voor wat betreft de effectiviteit van de behandeling zie ik geen verschil met gesprekken op locatie. Ik ben er van overtuigd dat we met videobellen de komende jaren juist veel vooruitgang gaan boeken voor wat betreft de snelheid, kwaliteit en effectiviteit van de programma’s. Zeker als we dat nog krachtiger kunnen gaan ondersteunen met eHealth programma’s en gerichte oefeningen.”

terug naar het overzicht

Irene Mirjam Draisma-Arslan