Vragen aan of over Caredate? Bel 085-065 3165
Caredate - psychologen
Caredate - psychologen
Vragen aan of over Caredate? Bel 085-065 3165

Voorkom stress, blijf mentaal fit!

We krijgen meer bewegingsvrijheid, toch blijven het bijzondere en onzekere tijden. Dat kan stress veroorzaken. Het is belangrijk om juist nu mentaal en lichamelijk fit te blijven. Je kan daar ook zelf veel aan doen. We hebben de recente ervaringen van onze psychologen voor je op een rijtje gezet. Ga daar eens mee aan de slag!

De 10 belangrijkste tips om mentaal fit te blijven

In deze bijzondere tijd is het vooral belangrijk om structuur vast te houden en emoties uit te wisselen. De 10 belangrijkste tips van onze psychologen om mentaal fit te blijven:

1. Blijf gezond leven

Je mentale fitheid hangt nauw samen met je lichamelijke fitheid. Dus blijf gezond eten en blijf vooral in beweging. In Nederland hebben we gelukkig voldoende bewegingsvrijheid. Maak daar gebruik van en houd je uiteraard aan de bekende regels. Stel jezelf een dagelijks doel, bijvoorbeeld als je een stappenteller hebt. En doe het gewoon, ook als je een dag geen zin hebt (dat hebben meer mensen wel eens).

2. Neem pauzes

Neem pauzes, en dan op allerlei fronten: van je werk, tv-kijken en vooral van al het nieuws. Sla al die berichten en statistieken gerust eens een dag over. Van al die berichten word je, als niet uitkijkt, vooral onrustig en somber. Laat dat nieuws ook eens langs je heen gaan. Je kan er toch niets mee.

3. Bouw structuur in

Anders gezegd: richt thuis werken zoveel mogelijk in als je dat op kantoor of andere locatie gewend bent. We zijn, als ‘gewoontedier’, gewend aan een zeker ritme. Sta dus gewoon op tijd op, kleed je gewoon aan (dus niet de halve dag in pyjama of campingsmoking), plan je thuiswerkdag en de gebruikelijke (koffie)pauzes. Houdt dat wandelingetje tussen de middag er in, helaas even zonder je collega’s. Moeite om thuis in dat ritme te komen? Maak een schema, zet een timer. Zeker weten dat je die na een tijdje niet meer nodig hebt.

4. Praat erover met bekenden

Maak je je zorgen? Is het spannend? Je bent lang niet de enige, dus waarom zou je het er niet over hebben met mensen die je goed kent en vertrouwt? Het lucht je in ieder geval op, je deelt ervaringen, krijgt andere ideeën mee. En je geeft elkaar aandacht. Zeker nu, waarin bijna iedereen in onzekerheid is, vinden mensen het prettig om samen dingen te delen en te doen. Het positieve is dat het besef is teruggekomen dat we elkaar gewoon nodig hebben.

5. Het glas is halfvol. Prima, houden zo.

Ook deze crisis gaan we ongetwijfeld weer overwinnen. Een positieve blik op de toekomst, hoe moeilijk dat in sommige gevallen ook is, geeft energie. Alcohol en drugs kunnen je dat ook geven, prettig om met bepaalde emoties om te gaan. Meestal voor één dag. Natuurlijk, gun jezelf een borrel op z’n tijd, niks mis mee. Blijf matig in het gebruik. Zie les 1, over je conditie. Als het glas halfvol is, is dat prima. Houden zo.

6. Corona stress is gewoon stress

Wij hebben jarenlange ervaring in het helpen van mensen met hoe om te gaan met stress. Kort geleden werd stress vaak veroorzaakt door prestatiedruk en uiterlijk vertoon (oftewel: status). Dat lijkt in korte tijd minder belangrijk geworden. Wij horen ook van mensen dat ze deze periode juist rustgevend vinden. Even weg van de ‘ratrace’ op het werk. Dus minder stress. Ook dat is wennen.

7. Accepteer een recessie

De bedragen, de miljarden, zijn niet meer te plaatsen. Een enorm begrotingstekort, de economie zou met 6% tot 8% kunnen krimpen. Tja, als dat dan al zo is, dan komen we uit op hoe we het een jaar of vijf geleden hadden. Ook toen hadden we het goed. Uiteraard, er zijn mensen die de komende tijd enorm in de knel komen. En er zijn er ook die zich zorgen maken als niet meer vaak op vakantie kunnen. Kort gezegd: het proberen te accepteren van wat nu allemaal aan het veranderen is helpt. Kijk vooral naar wat je wel hebt.

8. Wat kan je dan veranderen?

In het verlengde van het vorige punt: kan je er wat aan veranderen? Als we ondernemers in therapie hebben, dan zeggen die vaak: dingen waar we geen invloed op kunnen uitoefenen, daar gaan we geen energie in steken. En als dat ons bestaan bedreigt, dan moeten we wat anders gaan bedenken. Helder. Een goede les, ook als je geen ondernemer bent. Bijvoorbeeld: je baan staat op de tocht omdat je werkgever dreigt om te vallen. Aan dat omvallen kan je niets doen. Probeer je energie dan ergens anders in te steken.

9. Verzet je bakens

Je dagindeling is ongetwijfeld anders dan dat je gewend bent. We gaan minder bij elkaar op bezoek, naar kantoor, we horen ook van veel mensen dat ze eigenlijk tijd over hebben. Dat is ook positief. Je kan die tijd gebruiken om dingen te gaan doen die je al veel langer van plan was. Een cursus, hobby, gitaar leren spelen, dat soort leuke dingen. Dat geeft je bovendien de ruimte om te ontspannen.

10. Op naar de toekomst

Het doel van al deze tips is natuurlijk dat je zo min mogelijk stress ervaart. Waarom is dat zo belangrijk? Als je je zorgen maakt, niet goed in je vel zit, dan werkt je brein niet zoals dat normaal gesproken het geval is. Eenvoudig gezegd: je wordt geblokkeerd in je denken en doen. En dat belemmert je creativiteit, het zoeken naar oplossingen, andere wegen. En dat is juist iets waar je nu vooral mee bezig moet zijn: hoe ziet mijn toekomst eruit?

Ons advies: ga eerst eens met deze lessen en tips aan de slag. Zie je het na een tijdje nog steeds niet zitten en blijft de ‘coronastress’ je leven beheersen, dan kan je altijd nog professionele hulp inroepen.

Wij helpen je. Veilig en vertrouwd

Wij helpen je graag verder. Je kan met een van onze Caredate psychologen afspraken maken hoe en waar je dat zou willen. Dus elkaar ontmoeten in de spreekkamer (met 1,5 meter afstand etc.), via videobellen of een combinatie daarvan. Als je bijvoorbeeld verkoudheidklachten hebt is het natuurlijk veel beter om therapie via videobellen te doen. Kortom: laten we absoluut veilig samenwerken. Wil je meer weten over de mogelijkheden, meld je dan aan bij een van onze psychologen of bel ons (085-065 3165) of mail naar info@caredate.nl.